ایمان نیوز

سیاست بین الملل - فرقه شناسی - مهدویت

ایمان نیوز

سیاست بین الملل - فرقه شناسی - مهدویت

عید فطر مبارک

 

عید فطر بر پاک فطرتان رمضان مبارک باد


29y2yj9.jpg

عید


 


عید و آسمون شب، پُر از شهابِ رنگیه


عقربه‏ها نگه دارید، چه لحظه‏ى قشنگیه


 


یه روز رویایى و خوب، میونِ تقویمِ خدا


یه شبِ بارونى و خیس، شبِ مناجات و دعا


 


لحظه‏هاى نجیبِ عشق، موسیقى زلالِ آب


ترنمِ ترانه‏ها، توى دقیقه‏هاى ناب


 


از دلِ گلدسته‏ى سرو، صداى آشنا میاد


صداى عشق و عاشقى، صداى ربّناى باد


 


نغمه‏ى زیباى اذون، کنارِ آهنگِ قنوت


لحظه‏ى ذکر و زمزمه، لحظه‏ى عرفان و سکوت


 


عید و مهمونىِ نور، جشنِ خوشِ پرندگى


لحظه‏ى لمسِ آسمون، تو اشتیاقِ بندگى


 


جشن صفا و دلخوشى، تو معنویتِ حضور


تبسّم فرشته‏ها، جوششِ چشمه‏هاى نور


 


وقتشه که از دلمون، سیاهى رُ خط بزنیم
رو بومِ چشمِ همدیگه، طرحِ مُحبت بزنیم 


شایا تجلی  

عارف وارسته ملکى تبریزىدرباره عید فطر آورده است:
{عید فطر روزى است که خداوند آن را از میان دیگر روزها بر گزیده است
و ویژه هدیه بخشیدن و جایزه دادن به بندگان خویش ساخته و آنان را اجازه داده است
تا در این روز نزد حضرت او گرد آیند و بر خوان کرم او بنشینند و ادب بندگى بجاى آرند،
چشم امید به درگاه او دوزند و از خطاهاى خویش پوزش خواهند،
نیازهاى خویش به نزد او آرند و آرزوهاى خویش از او خواهند و نیز آنان را وعده و مژده داده است
که هر نیازى به او آرند، برآوره و بیش از آنچه چشم دارند به آنان ببخشند
و از مهربانى و بنده‏
نوازى، بخشایش و کارسازى در حق آنان روا دارد که گمان نیز نمی‏برند.}



روز اول شوال رو  به این علت عید فطر می نامن که تو این روز،
امر امساک و صوم از خوردن و آشامیدن برداشته شده و رخصت داده میشه که مؤمنان تو این روز افطار کنن ابتداى خوردن و آشامیدن را افطار می ‏نامن و به همین خاطره  که پس از اتمام روز و هنگامى که مغرب شرعى تو روزهاى ماه رمضان، شروع می‏شه، انسان افطار می کنه یعنى اجازه خوردن پس از امساک از خوردن به او داده میشه. 

ایمان نیوز 


 

الوداع! ای ماه خوب خدا

برگزیده‌ای از صحیفة سجادیة

الوداع! ای ماه خوب خدا

اى خداوند، ماه رمضان در میان ما بس ستوده زیست و ما را مصاحب و یارى نیکو بود و گرانبهاترین سودهاى مردم جهان را به ما ارزانى داشت. اما چون زمانش به سر رسید و مدتش و شمار روزهایش پایان گرفت، آهنگ رحیل کرد.

خواندن دعاى وداع مستحب می‌باشد، و شایسته است در روز جمعه آخر و هم در شب آخر ماه مبارک رمضان خوانده شود، و خواندن آن هنگام سحر و نزدیک سپیده صبح بهتر است.

ادامه مطلب ...

ویژگیهاى منتظرین

ویژگیهاى منتظرین

شناخت امامت و امام

چنانکه ابتدا باید نسبت به رهبر معصوم و امام منصوب از طرف خدا و پیامبر، معرفت پیدا کرد تا بتوان در دوران غیبتش به امید زمان ظهورش به اطاعتش برخواست . و بدینگونه است که امام باقر(علیه السلام)این ویژگى را قبل از انتظار بیان مى فرماید: «العارف منکم هذا الأمر المنتظر له ........... کمن جاهد.»( [1] ) «از میان شما هرکس که این امر را بشناسد و در انتظار آن باشد، بمنزله جهادگران است.» 

چشم انتظارى جز بر پایه شناخت میسر نیست. ابتدا باید رهبرى مبتنى بر وحى و عصمت را شناخت و به لزوم آن معتقد بود تا بتوان خود را براى استقرار و پذیرش آن آماده ساخت .

 

ادامه مطلب ...

فلسفه غیبت امام زمان(عج) چیست؟

پاسخ به نمی‌دانم‌ها

فلسفه غیبت امام زمان(عج) چیست؟

چند علت وجود دارد:

الف: بیم از کشته شدن: چنانچه از بعضی احادیث استفاده می‌شود یکی از موجبات غیبت خوف قتل و بیم از کشته شدن است که امام صادق(ع) فرمود: برای قائم پیش از آنکه قیام فرماید غیبتی است، زراره پرسید: برای چه؟ حضرت فرمود: برای آنکه از کشته شدن بیم دارد.

بیم از کشته شدن امام زمان(عج)، به گردن نداشتن بیعت، امتحان انسانها، آماده شدن اوضاع جهان فلسفه های غیبت امام زمان(عج) می باشد.

ادامه مطلب ...

روز قدس روز حق طلبی است نه سیاست بازی!

به بهانه روز جهانی قدس  

روز قدس روز حق طلبی است نه سیاست بازی!

گروه‌های مختلف سیاسی باید بدانند که این روز مختص مبارزه با سیاست‌های استکباری و دفاع از حق مظلوم است و نه تسویه حساب های ما بین خود؛ تردیدی نیست که سو استفاده از این مهم، دقیقا حرکت در مسیر خلاف خط امام و مطابق با خواسته های صهیو نیسم بین الملل است.

ادامه مطلب ...

صدای قدمهای مهدی فاطمه

سخنرانی بسیار شنیدنی حاج آقا پناهیان درباره علائم ظهور که واقعا با گوش دادن به اون حالتی بهمون دست میده که انگار همین جمعه آقا می آید...

صدای قدمهای مهدی فاطمه 

دانلود کنید با حجم ۱۰.۲ مگا بایت 

برای کم نشدن کیفیت به همین حجم اکتفا کردیم

التماس دعا

گوشه ای از بیانات امام علی (ع)قبل از شهادت

 به نام حق   

چه بگویم!

از مولای عشق ، صبر ،شجاعت،شهامت،عدل،تواضع و ...

شیعه ام امّا جزء نامی ندارم از شیعه بودن

من کجا و شیعه کجا

آه از این غربت

آه از این غفلت

وای بر این دوری

من ندارم حتّی نشان بندگی

من چگونه می توانم بگویم علی(ع) مقتدای من است!

من برای آمدن مولایم امام زمان(عج) تعالی هیچ کاری نمی کنم

مگر نام شیعه داشتن و شیعه نبودن آنچه خدا و پیامبر(ص)و امامان(ع)

را عمل نکردن یعنی شیعه ، نه

وای بر من اگر مرگم فرا رسد من همچنان از غافلین باشم

خدایا!از همه غفلت های خواسته و نا خواسته ام توبه

مرا ببخش و در شیعه واقعی شدن و ماندن و مردن کمکم کن!

شب قدری گذشت امّا هنوز فرصت باقی است

پس هر که غافل بوده توبه کند و شروع به جبران غفلت

ما باید برای امام خود زینت باشیم نه عذاب نه حسرت نه بد نامی

خدایا ما را شیعه واقعی بمیران! 

اما خطبه ۱۴۹ نهج الباغه که آخرین سخنان مولایمان علی(ع) است

بهترین دستورات برای جبران غفلت می باشد.

ای مردم! هرکس مرگی را که از آن گریزان است- به هنگام فرار - خواهد دید.

دوران زندگی انسان، میدان رانده شدن اوست در جهان،و گریختن از مرگ،

رسیدن است بدان.

چند که روزگار را از این سو بدان سو راندم،و به خاطر دانستن این راز پوشیده اش

کاواندام،خدا نخواست،جز آنکه آن را بپوشاند،

هیهات که این علمی است نهفته-که هیچکس آن را نداند-

امّا وصیت من:

خدا!چیزی را شریک او میارید و محمد(ص) !سنّت او را ضایع مگذارید!

این دو ستون را بر پا بدارید و این دو چراغ را افروخته نگهدارید،

و نکوهشی بر شما نیست مادام که پراکنده نیستید و پایدارید.

هر کس به اندازه توان خود بکوشد، و بر نادانان آسان گیرد و مخروشد،

که پروردگارتان مهربان است و دینتان راست، و امام شما داناست.

من دیروز یار شما بودم و امروز برای شما مایه پند و اعتبار،

و فردا از شما جدا و به کنار. خدا مرا و شما را بیامرزاد!

اگر پای در این لغزشگاه بر جای ماند که هیچ، و اگر بلغزد- و مرگ در رسد،

شیوه روزگار است و روزگار ناپایدار است-.

ما در سایه شاخساران و وزشگاه بادهای وزان و زیر سایه ابرهای گران

به سر بردیم که توده های آن در فضا نابود گردید و نشانه های آن در زمین ناپدید،

و من برای شما همسایه ای بودم،که چند روزی تنم مجاورتان گردید،

و به زودی از من کالبدی خالی خواهید دید.

آرام پس آنکه در جنبش بود،و خاموش،از آن پس که گفتگو می نمود.

پس پند دهد شما راآرمیدن من، و از گردش افتادن دیدگانم، و بی جنبش ماندن

پا ها و دستانم،که این پند پذیران بهتر است از گفتار رسا،

و سخن شنیدنی و شیوا .

شما را بدرود می گویم، بدرود کسی که آماده دیدار است- و دیدارش با پروردگار

است-.

فردا که جای من خالی ماند،و دیگری بر آن نشست، راز درونم را خواهید

دانست و اینکه چه کسی را دادید از دست.

 

و مولای متقیان امام علی(ع) از این دنیای فانی به سوی معبود پرواز کرد

ایام شهادت امام علی(ع) را به همه شیعیان

و آزادگان جهان تسلیت عرض می نمایم. 

ایمان نیوز

«علی و برخورد با مخالف»

باسمه تعالی
 

 
«علی و برخورد با مخالف» 

 

 


هنگامی که صفحات تاریخ را ورق می‌زنیم، مشاهده می‌کنیم که حاکمان، سلاطین و پادشاهان چگونه با مخالفان خود برخورد می‌نموده اند.آنان ضمن آنکه به مخالفان خویش اجازه ابراز عقیده را نداده و هرگونه حرکتى را از آنان سلب مى کردند، مخالفان حکومت خود را نیز بـا تـصـفـیه هاى خونین، قتل و غارت و شکنجه و زندان سرکوب می‌نمودند. امـّا امـیـرالمـؤمـنـیـن عـلى (علیه السلام)در روش بـرخـورد بـا دشـمـن و تحمّل مخالفان، الگویی متفاوت ارایه می‌دهد.
 
در تاریخ نقل شده است که پس از بیعت عموم مردم مدینه با آن حضرت، عمّار یاسر به خدمت اوآمد و گفت:
 
"اى امیرالمؤمنین! همه اقشار گوناگون مدینه به خدمت شما آمدند و بیعت کردند. تنها برخى از افراد مشهور هنوز بیعت نکرده اند. اگر امیرالمؤمنین مصلحت بداند، ایشان را فراخواند تا هماهنگ با مهاجر و انصار، بیعت کنند."
 
امیرالمؤمنین، على (علیه السلام) فرمود: "اى عمّار!کسى که به ما رغبت ندارد، ما را نیز به او حاجتى نیست؛ (پس دیگر) دیدار او چه لزومی دارد؟"
 
در این هنگام، مالک اَشتر نخعى گفت: "اى امیرالمؤمنین! فراخواندن این افراد به مصلحت مى باشد، از آن جهت که وقتی آنان بیعت کنند، فردا کار ما با آنها به شمشیر و جنگ کشانده نمی‌شود.مردمان به منظور رعایت مصلحت کار خویش در پیروی از تو رغبت مى کنند، تو نیز مصلحت کار خویش را حفظ کن و همگان را بر خدمتو اطاعت خود تشویق کن."
 
امیرالمؤمنین (علیه السلام)فرمود: "اى مالک! من مردمان را بهتر از تو مى شناسم. بگذار تا مطابق نظر خویشتن عمل کنند."
 
بدین ترتیب، امیرالمؤمنین (علیه السلام) مخالفین حکومت خود را مجبور به بیعت با خود ننمود. به گواه تاریخ، این برخورد ملایم علی (علیه السلام) تنها منحصر به منتقدین و مخالفین خاموش نبود؛ بلکه حتی رفتار امام(علیه السلام) با مخالفینی که پرچم تضاد و تقابل را به صراحت برافراشته بودند نیز منحصر به فرد است. به عنوان نمونه، بردباری امیرالمؤمنین (علیه السلام)در مواجهه با کارشکنی‌های خوارج، که از مخالفین بارز و شاخص حکومت او بودند، این رفتار حضرت را به خوبی نمایان می‌سازد.
 
روزى جـمـعـى از خوارج وارد مسجد کوفه شدند تا با شعارهاى مداوم، سخنرانى امام على (علیه السلام)را بـر هم زنند.لذا اگر چه امیرالمؤمنین (علیه السلام)سرگرم سخنرانى بود، اما یکى از آنان بپا خاست و فریاد زد: "لا حُکمِ إِلاّلِلّه"، و دیگرى از سوئى دیگر فریاد زد: "لاحُکمِ إِلاّ لِلّه" و سوّمى از گوشه دیگر مسجد همین شعار را تکرار نمود.سپس گروهى برخاستند و به پیروی از آنان این شعار را سر دادند.
 
حضرت بـا بـزرگـوارى خـاصـّى مـخـالفـت هـاى آنـان را تحمّل کرد.آنگاه خطاب به مردم فرمود:"شعار حقّى است که (آنان) از آن باطل اراده مى کنند."سپس خطاب به خوارج در مسجد فرمود: "تـا وقـتـى کـه دسـت بـه شـمـشـیـر نـبـردیـد و بـا مـا هـسـتـیـد، از سـه اصل اساسى برخوردارید:
1.       از ورود شما به مسجد براى نماز جلوگیرى نمى کنیم.
2.       تا وقتى که با ما هستید، از حقوق بیت المال شما را محروم نمى کنیم.
3.       تا شما جنگ را آغاز نکنید، ما با شما نمى جنگیم."(1)
 
لذا آنچه حکومت کوتاه علی (علیه السلام) را متمایز می‌سازد، ملایمت، بردباری و روش الهی آن حضرت در برخورد با مخالفان و منتقدین است؛ چه آنان که مخالفت خود را به صراحت ابراز نمی‌کنند و چه آنان که علنا بر طبل مخالفت کوبیده و با رفتار خود آنرا اظهار می‌نمودند. این برخورد رئوفانه و بزرگوارانه برخاسته از نگرش جهانشمول امام(علیه السلام) نسبت به مردم و حکمرانی است. نگرش ایشان به افراد تحت حکومت خود قبل از آنکه از زاویه موافق و مخالف باشد، نگرشی انسانی و برادرانه است. چنین نگرشی به خوبی در نامه آن حضرت به مالک اشتر (فرماندار امام در مصر) منعکس شده است؛ آنگاه که فرمود:
 
 "مهربانى با مردم را پوشش دل خویش قرارده و با همه دوست و مهربان باش. مبادا هرگز، چونان حیوانی شکارى باشى که خوردن آنان را غنیمت دانى؛ زیرا مردم دو دسته اند: دسته اى برادر دینى تو و دسته دیگر همانند تو در آفرینش مى باشند. اگر گناهى از آنان سر مى زند، یا مشکلی برایشان پیش می آید، یا خواسته و ناخواسته، اشتباهى مرتکب مى گردند، آنان را ببخشاى و بر آنان آسان گیر، آنگونه که دوست دارى خدا تو را ببخشاید و بر تو آسان گیرد.(2)
 
آری در واقع، حقیقت اسلام همین است که پیشوای حقیقی آن در رفتار خویش به ما می نمایاند... 


 
(برگرفته از کتاب «الگوهاى رفتارى امام على (علیه السلام) »  

تالیف:مرحوم محمّد دشتى) 


 
وبلاگ ایمان نیوز فرارسیدن 21 ماه رمضان سالروز شهادت
جلوه صبر و مهربانی و پیشوای آسمانی
امام امیرالمؤمنین، علی بن ابیطالب (علیه السلام)
را به تمامی مسلمین جهان، به خصوص شما دوست گرامی تسلیت می‌گوید. 


 
پایگاه دینی ایمان نیوز

ایتام را از یاد نبریم

به مناسبت هفته اکرام ایتام - مهدی مرادی

ایتام را از یاد نبریم

افق نگاه قرآن البته تنها تأمین زندگی امروز یتیم نیست باید کاری کرد تا آینده یتیم نیز در سایه معاضدت تأمین شود، باید دانست خداوند اول یتیم نواز هستی است او خود یتیمی را کفالت کرده و تا اوج پیامبری رسانده است.

ادامه مطلب ...

آیا اسرائیل در سال 2012 محو خواهد شد؟

راکان المجالی

آیا اسرائیل در سال 2012 محو خواهد شد؟

شیخ امین جمال الدین در کتاب " عمر امت اسلام و نزدیکی ظهور مهدی علیه السلام " می گوید : به نظر من سال 2012 سال نابودی دولت اسرائیل نیست بلکه...

ادامه مطلب ...

چرا مسلمانان از غیر مسلمانان جزیه میگیرند؟

چرا مسلمانان از غیر مسلمانان جزیه میگیرند؟

علت قرار دادن جزیه این بود که چون جامعه آنان بدست مسلمانان اداره می شد و دولت اسلامی مجبور بود که حفاظت و نظم و امنیت آنها را به عهده بگیرد از این لحاظ لازم بود مالیات عادلانه ای از هر فردیکه ....

ادامه مطلب ...

پرونده ای که باید دوباره به جریان بیفتد

 

پرونده ای که باید دوباره به جریان بیفتد

شاید برهه کنونی زمان مناسبی برای بازخوانی نقاط مبهم تاریخ و بررسی مجدد آنها باشد؛ ضرورت این مهم وقتی بیشتر رخ می نماید که در ریشه یابی بحران های گذشته و وقایع ماه های اخیر کشور، نقاط مشترک و ....

ادامه مطلب ...