ایمان نیوز

سیاست بین الملل - فرقه شناسی - مهدویت

ایمان نیوز

سیاست بین الملل - فرقه شناسی - مهدویت

شوی تبلیغاتی اوباما

 

شوی تبلیغاتی اوباما

وقتی اسلحه‌های آمریکایی در دست تروریست‌ها در تهران و زاهدان پیدا می‌شود. وقتی اسلحه‌های آمریکایی در دست شورشی‌های دارفور وجود داشته باشد، معلوم است که اینها همه در راستای صلح جهانی است. پس تعجب ندارد! چه کسی مستحق‌تر از اوباما؟

ادامه مطلب ...

دلایل وحشت آل سعود از «برائت»

یادداشت - حمید الشاکر

دلایل وحشت آل سعود از «برائت»

«براءةٌ من الله و رسوله إلى الّذین عاهدتم من المشرکین ، فسیحوا فی الارض أربعة أشهر واعلموا أنکم غیر معجزی الله وأن الله مخزی الکافرین ، وأذان من الله ورسولهِ الى الناس یوم الحجّ الاکبر أن الله بریءٌ من المشرکین ورسولهُ فإن تبتم فهو خیر لکم وإن تولیتم فاعلموا أنکم غیر معجزی الله وبشر الذین کفروا بعذاب الیم » قرآن کریم ـ سوره برائت.

این مشکل بزرگیست که خاندان سعودی که تابع بی چون و چرای فرهنگ دینی وهابیت هستند، خودشان را مسلمان می دانند ولیکن در مورد اصل برائت که جزء اساسی ترین ارکان اسلام است به نفع مشرکین سکوت میکنند!

ادامه مطلب ...

تمدن اسلامی؛‌ زندگی بخش تمدنهای هزاره اول

تمدن اسلامی؛‌ زندگی بخش تمدنهای هزاره اول

گروه اندیشه- تمدن اسلام نه تنها ارثیه یونان وایران را از انهدام و فراموشی نجات داد و آن را اسلوب و نظم بخشید و به اروپا داد ، بلکه پایه گذار شیمی آزمایشی ، فیزیک ، جبر ، علم حساب به مفهوم امروزی و مثلثات فضایی ، زمین شناسی و جامعه شناسی گردید .تمدن اسلامی کشف ها و اختراع های گرانبهای بی شماری را در همه ی بخش های علم تجربی ، که اکثر آن ها را بعد ها نویسندگان اروپایی دزدانه به حساب خودشان گذاشتند. به مغرب زمین هدیه کرده است ، ولی پا برای اروپا باز کرد تا به شناخت قوانین طبیعت و تفوق و کنترل آن منجر گردید .

تمدن اسلامی نه تنها باعث از بین رفتن دیگر تمدنها نشد،‌ بلکه باعث رشد و شکوفائی تمدنهای ایران و یونان شد و آن را اسلوب و نظم بخشید.

ادامه مطلب ...

قسمت هایی از پیام تاریخی حج امام خمینی(ره) در سال 67

به مناسبت آغازه هفته حج

قسمت هایی از پیام تاریخی حج امام خمینی(ره) در سال 67

حج بسان قرآن است که همه از آن بهره مند می شوند، ولی اندیشمندان و غواصان و درد آشنایان امت اسلامی اگر دل به دریای معارف آن بزنند و ازنزدیک شدن و فرو رفتن در احکام و سیاستهای اجتماعی آن نترسند، از صدف این دریاگوهرهای هدایت و رشد و حکمت و آزادگی را بیشتر صید خواهند نمود

ادامه مطلب ...

دل گویه های تلخ مرا با شور بشنوید...

نجوایی با سیدعلی حسینی خامنه ای؛

دل گویه های تلخ مرا با شور بشنوید...

 

می ایستم به تماشا و گوش می سپارم به تاریخ به ناله تظلم علی بر مزار رسول الله که: «یابن ام ان القوم استضعفونی و کادوا یقتلوننی» برادر پس از در گذشت تو این گروه مرا ناتوان شمردند و نزدیک بود مرا بکشند.

ادامه مطلب ...

منجی موعود عجل‌‌الله تعالی فرجه‌الشریف از نگاه نهج‌البلاغه

منجی موعود عجل‌‌الله تعالی فرجه‌الشریف از نگاه نهج‌البلاغه

 

 

 

چه زیباست شخصیت خاتم الاوصیاء را در آینه بیان سید الاوصیاء مشاهده نمودن.
چه گویا و پر پیام است روش و منش منجی بشریت را از نهج‌البلاغه امیرالمومنین علیه‌‌السلام شنیدن.
چه دلنشین است قصه‌های یوسف زهرا سلام‌الله علیها را از زبان مظلومش علی علیه‌‌السلام شنیدن.

ادامه مطلب ...

مهندسی فرهنگی و چالش‌های فراروی آن

مهندسی فرهنگی و چالش‌های فراروی آن

 

 

آیا شاکله فرهنگ ایرانی - اسلامی در بستری نوین جریان یافته است ؟

آیا بذر سخنان مقام معظم رهبری پیرامون مهندسی فرهنگ به بارنشسته و صورت محقق به خود یافته است ؟

آیا سُنبه فرهنگ داخلی آنقدر پر زور شده است که بتواند امواج تعارض افکن فرهنگ مهاجم را در خود امحاء نماید ؟

شاید پسندیده تر آن باشد که تنها به طرح چند سئوال فوق بسنده نموده و در پی پاسخگویی نیز نباشیم که دیدن چنته ای نه چندان پرو پیمان از دستاورد موجود نمایاننده تلاش هایی جسته و گریخته و فاقد انسجام ، برنامه و طراحی اندیشمندانه در این‌خصوص می باشد.

ادامه مطلب ...

تداوم فلسفة اسلامی، مرهون هویت ایرانی یا هویت شیعی

تداوم فلسفة اسلامی، مرهون هویت ایرانی یا هویت شیعی

 

مقدمه

در تاریخ هر دین و مکتبی بعد از آن که مدتی از پایه گذاری آن می‌گذرد، شارحان، مفسران و متکلمانی ظهور می‌کنند که می‌کوشند با استفاده از علوم روز و رایج در زمان خویش از دین و مکتب مورد نظر دفاع کرده و به شرح و تبیین اصول و نظریات پایه‌گذار ‌آن مکتب بر اساس علوم مورد نظر بپردازند. علومی که در این­جا مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توانند طیف عظیمی از علوم مانند،‌ فلسفه، عرفان، ادبیات،‌ تاریخ،‌ علوم تجربیِ طبیعی و انسانی و ... را شامل شوند. استفاده از این علوم در مواردی موفق است و به ترکیب‌‌های جالبی از متون دینی و علوم روز می‌انجامد و در مواردی ناموفق است و بعد از آن که مدت زمان اندکی دوام می‌آورد، کارآیی خود را از دست می‌دهد.

ادامه مطلب ...

آسیب شناسی فرهنگ مهدویت

نقد و تحلیل

 

مرحوم حجه الاسلام حسین ایرانی
مدیرکلّ فقید سازمان تبلیغات اسلامی استان قم

 

آسیب شناسی فرهنگ مهدویت

 

 همان­طور که هر پدیده آفت­ها دارد (لکلّ شی‌ء آفت) و هر اندازه چیزی بهتر و مهم­تر باشد، آسیب­های بیش­تر و پیچیده­تری آن را تهدید خواهد کرد، انقلاب اسلامی و شکل­گیری نظام دینی با الهام از فرهنگ مهدویت (که از مهم­ترین نهضت­های ضد استبدادی و استعماری جهان در قرن اخیر بوده است) از این اصل مستثنی نبوده؛ آن­هم با توجه به موقعیت ایران در منطقه و نقش ایرانیان در زمینۀ قیام حضرت مهدی(عج) و ایجاد تحول گستردۀ جهانی و به دنبال پیروزی ایران در میان همۀ ناباوری­ها و علی­رغم انواع توطئه­های داخلی و خارجی و تحریم و تهدیدها و تحمیل جنگ ناجوانمردانه و فداکاری ملّت در هشت­سال دفاع مقدّس و.... طبیعی می­نماید که دشمنان روز به روز حساس­تر و آسیب­های بیش­تری را به ویژه آفت­های فرهنگی را به جان این پدیدۀ نوین و تأثیرگذار بریزند تا به خیال خود آن ­را خاموش و نابود کنند!

ادامه مطلب ...

راز جاودانگی قرآن کریم چیست؟

راز جاودانگی قرآن کریم چیست؟

 

 

در جست­وجوی راز جاودانگی قرآن کریم در مسیر تاریخ، سخن نهایی همۀ پویندگان عرصۀ وحی و مفسّران حقیقی قرآن کریم آن است که خصوصیات خود این کتاب آسمانی، به آن ضمانت‏ بقا بخشیده و در فراز و فرودهای فرسایشی زمان، آن را از کهنگی نجات داده[1]؛ گرچه عوامل دیگری مانند اهتمام مسلمانان به حفظ قرآن کریم نیز در این امر بی­‏اثر نبوده است.

ادامه مطلب ...

سیمای مهدی(عج) از منظر عرفان اسلامی

سیمای مهدی(عج) از منظر عرفان اسلامی

 

 

 

مقدمه

بحث مهدویت یکی از اساسی­ترین و زنده­ترین مباحثی است که در ره­آورد عرفانی بزرگان اهل کشف و شهود، مورد توجه ویژه قرار گرفته و از این رو، معارف عمیقی دربارۀ آن مطرح کرده­اند که بازگو نمودن آن می­تواند، گذشته از تغذیۀ فکری و علمی و اعتقادی، به قلب­ها و جان­ها نورانیّت، حرارت، عشق، نشاط، تحرّک، پویایی، ایمان، استحکام، امید و هدایت ببخشد.

از آن جا که دربارۀ حضرت مهدی ـ عجّل اللّه تعالی فرجه ـ با رویکرد عرفانی کم­تر تحقیق شده است، به نظر می­رسد، نشان دادن جلوه­ای از سیمای پُر فروغ آن حضرت(ع) در آینۀ عرفان اسلامی، برای همۀ تشنگان وادی انتظار، بخصوص نسل نواندیش جوان، مفید، آموزنده و آگاهی­بخش باشد.

 

۱) حضرت مهدی(عج) و خلافت الهی

یکی از اساسی­ترین مسائل در بحث مهدویت، «خلافت الهی» است؛ زیرا مسئلۀ خلافت الهی در زمین که خدای سبحان در قرآن کریم (سورۀ مبارکۀ بقره؛ آیۀ شریفۀ۳۰) می­فرماید: "...إِنِّی جَاعِلٌ فِی الأرْضِ خَلِیفَةً..." (...من در زمین جانشینی خواهم گماشت...)، هم­چون داستان کشتی نوح و یا موسی و خضر ـ علیهم الاسلام ـ و مانند آن­ها نیست که یک قضیۀ شخصی بوده و سپری شده باشد، بلکه خلاف الهی یک فیض متّصل و فوز مستمر است که از اول با اندیشۀ دوام و انگیزۀ استمرار طرح شده؛ چنان که اصل خلافت از قلمرو نبوّت و رسالت فراتر رفته و به امامت رسیده است. به این دلیل، یکی از نکته­هایی که در عرفان اسلامی دربارۀ حضرت مهدی ـ عجّل اللّه تعالی فرجه ـ مورد توجه قرار گرفته، «خلافت الهی» اوست.

ادامه مطلب ...

جوان و آینده نگری

جوان و آینده نگری

 

 

یکی از مسائلی که توجه به آن برای عموم به ویژه جوانان لازم و ضروری است، مسئله آینده نگری است. همه انسان هایی که به سعادت خویش می اندیشند و می خواهند زندگی آرام و با نشاط داشته باشند، باید اصل آینده نگری را سر لوحه کارهای خود قرار دهند تا بتوانند در سایه تدبیر و مآل اندیشی نتیجه مطلوب را به دست آورند.

آینده نگری از منظر عقل

آینده نگری یک خصیصه مقدس انسانی و موهبتی الهی است که روش زندگی انسان را از زندگی حیوان جدا کرده و به آن جنبه عقلانی و انسانی می بخشد و افق آینده را در پیش رویش روشن می کند تا قدرت برنامه ریزی را برای رسیدن به اهداف عالی پیدا کند. تفاوت انسان با حیوان در مسئله آینده نگری این است که چون سطح آگاهی حیوان محدود به زمان حال است، به آینده نظر ندارد و تلاشی هم برای ساختن آینده نمی کند. اگر می بینیم بعضی حیوانات کارهایی انجام می دهند که نتیجه اش در زمان آینده مشخص می شود- مانند لانه سازی موریانه و مورچه و زنبور عسل و یا ذخیره سازی غذا و مهاجرت فصلی بعضی پرندگان - این ها از روی علم و آگاهی نیست بلکه از روی الهام غریزی و جاذبه فطری است و توجهی به نتیجه کار خود ندارند؛ اما سطح آگاهی انسان به قدری گسترده و افق اندیشه اش به اندازه ای وسیع است که زمان و مکان رادر می نوردد؛ او هم می تواند گذشته را مرور کند و از پیروزی ها و شکست ها تجربه و عبرت بیاموزد وهم مرکب اندیشه را در میدان آینده به جولان در آورد و بر افق های دور دست مسلط گردد.

ادامه مطلب ...