ایمان نیوز

سیاست بین الملل - فرقه شناسی - مهدویت

ایمان نیوز

سیاست بین الملل - فرقه شناسی - مهدویت

معرفی تعدادی ازمساجد مهم در شکل گیری و هدایت نهضت اصیل انقلاب ۱

  

اکنون چنانچه به نقش خطیر و پراهمیت مساجد در این راستا توجه داشته باشیم ، به خوبی در می یابیم که اگر این پایگاه توانمند وجود نداشت، نهضتهای اسلامی ، دینی، اجتماعی و مردمی نیز شکل نمی گرفت، یا اینکه در بدو امر دچار انحراف و تزلزل و نهایتاً منجر به افول می گردید . تا جایی که سکون ، خشونت و هرج ومرج، جایگزین آن می گشت. 

اگر چه در شکل گیری انقلاب اسلامی غالب مساجد در گستره کشور دخیل بوده اند اما به جهت پرهیز از اطاله این مقاله، تنها به ذکر مهمترین مساجد کشور که نقش مهم و اساسی را ایفاء نموده اند به صورت فهرست وار و اجمالی اشاره می شود....

    مسجد قبا :  سخنرانی شخصیتهای بزرگ روحانی و دانشگاهی در این مسجد، به ویژه در ایام ماه مبارک رمضان سال 1356 موجب حضور گسترده مردم به ویژه اقشار روشنفکر وجوان کشور گردید که نهایتاً در تسریع پیروزی انقلاب اسلامی بسیار موثر واقع شد . شهید بزرگوار آیت الله دکتر مفتح از گردانندگان اصلی این تجمع سیاسی و مذهبی  بودند .
علاوه بر مسجد فوق باید از مساجدی چون مسجد امیر المومنین(ع) به امامت آیت الله موسوی اردبیلی، مسجد رستم به امامت حجت الاسلام شاه آبادی ، مسجد جلیلی ،مسجد ارک ، مسجد لرزاده ، مسجد هدایت ، مسجد جاوید ، مسجد بازار ، مسجد صاحب الزمان(ع) ،مسجد همت تجریش ، مسجد امام خمینی، مسجد آذربایجانی ها ، مسجد الجواد(ع) ،  مهدیه ی تهران و....نام برد که کانون مبارزه علیه رژیم شاه بوده است.  

مسجد سید و مسجد امام علی (ع) اصفهان:مسجد سید در اصفهان از مهمترین پایگاههای انقلاب اسلامی بود که مسئولیت آن را آیت الله طاهری بر عهده داشت. علاوه بر آن مسجد مصلی و مسجد امام علی (ع) از مراکز اصلی مبارزه ی این شهر بود. سابقه ی مبارزه در مسجد امام علی (ع) به سال 1352 باز می گرددکه کلاس ها و بحث ها و سخنرانی های استادانی چون استاد مطهری و دکتر بهشتی در آن برگزار می شد. مسجد پایگاه نوژه همدان:گروهی از همافران مسلمان و مبارز پایگاه نوژه همدان که فعالیت خود را از سال 1353 با تأسیس این مسجد و برقراری نماز جماعت و نماز عید فطر آغاز کرده بودند ، ازطریق ارتباط با حجت الاسلام رضوانی ، در متن انقلاب قرار گرفته و با روحانیون همدان ارتباط یافتند. این فعالیت ها در قالب پخش اعلامیه ها، سخنرانی ها و تجهیز و تسلیح مبارزان و تدارک تظاهرات و راهپیمایی ها سازماندهی می شد. 

مسجد جامع کرج:مسجد جامع کرج یکی از مساجد فعال و پایگاه انقلاب در این شهر بود.«در قبل از انقلاب در این مسجد یک گروه سیاسی و انقلابی تشکیل شد به نام " المراقبون" که کارهای سیاسی و فعالیت های انقلابی داشتند» از نمونه های دیگر فعالیت انقلابی در این مسجد می توان به «سخنرانی مقام معظم رهبری در این مسجد در قبل از انقلاب اشاره نمود که به همین خاطر ایشان به شهربانی وقت جلب شدند و چون حاضر به دادن تعهد کتبی مبنی بر عدم بیان مسائل غیر دینی نشد از منبر رفتن وی جلوگیری وبه تهران برگردانده شد.»

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد