ایمان نیوز

سیاست بین الملل - فرقه شناسی - مهدویت

ایمان نیوز

سیاست بین الملل - فرقه شناسی - مهدویت

معرفی تعدادی ازمساجد مهم در شکل گیری و هدایت نهضت اصیل انقلاب ۲

ایمان نیوزمسجد هدایت تهران :        مسجد هدایت تهران مرکز فعالیتهای اسلامی و انقلابی در جریان شکل گیری انقلاب اسلامی بوده است . دانشگاهیان و اقشار مختلف مردم به ویژه جوانان دانشجو ، باحضور در جلسات تفسیر قرآن کریم ، مرحوم آیت الله طالقانی ، سهم ارزنده در پیشبرد اهداف انقلابی نهضت اسلامی داشته اند .
مساجد صدیق ها و امام حسن (ع) مشهد:در مشهد این دو مسجد از مراکز انقلاب محسوب می شدند. هدایت این مساجد به عهده  حضرت آیت الله خامنه ای و شهید هاشمی نژاد وآیت الله واعظ طبسی بود.
مسجد جلیلی تهران :مسجد جلیلی در آغاز دهه چهل، فعالیت خود را شروع کرد ، امام جماعت این مسجد،آیت الله مهدوی کنی بودکه با توجه به شخصیّت و جایگاه ایشان در نهضت حضرت امام (ره) ، مسجد هم ماهیّت سیاسی پیدا کرد. برنامه های متعددی برای انجام فعالیت در حوزه ی سیاسی ، فرهنگی آن صورت گرفت ؛......

 از جمله ی آن بهره گیری از وعاظ انقلابی برای سخنرانی بود که شور و پویایی مسجد را تداوم  می بخشید. یکی از برنامه های مسجد حمایت قاطعانه از نهضت امام خمینی بود[43]
مسجد امام قم :یکی دیگر از پایگاههای دینی و فرهنگی،انقلابی که مرکزیت هدایت حرکتهای اسلامی و مردمی را در طول دوران انقلاب اسلامی از آغاز تا پیروزی بر عهده داشت ، مسجد امام قم بوده است . در این مسجد، روحانیون مبارز و برجسته با برپایی منابر و ایراد سخنرانیهای انقلابی در پیشبرد و گسترش انقلاب اسلامی نقش مهمی ایفا نمودند.
 مسجد شیخ عزیز الله تهران: این مسجد، واقع در بازار تهران نیز نقش مهمی در پیروزی انقلاب اسلامی داشته است . بازاریان ،کسبه و مردم تهران با حضور در این مسجد و استماع و استفاضه از سخنان واعظ شهیر مرحوم حجت الاسلام محمد تقی فلسفی ، در ارتباط با استیضاح دولت وقت و دفاع و حمایت از حضرت امام خمینی (ره) ، در پیروزی انقلاب اسلامی کمکهای شایانی نمودند .
مسجد لرزاده تهران :
 همزمان با ماه مبارک رمضان ، مسجد لرزاده تهران، محل اجتماع بزرگ راهپیمایان و معترضین دستگاه حکومت خودکامه پهلوی در دوران پیش از انقلاب اسلامی گردید . واعظ مشهور این مسجد نقش برجسته ای در ایجاد انگیزه مردمی برای پیشبرد انقلاب اسلامی بر عهده داشت . به همین خاطر، وی از سوی دولت دستگیر شده و روانه زندان گردید . مردمی که برای سخنرانی این واعظ مبارز گرد آمده بودند ، ناگهان با هجوم نیروهای گارد سلطنتی و نظامیان شاه روبرو شده و جمعی از آنان به شهادت رسیدند .
مسجد جامع کرمان : برگزاری مراسم چهلم شهدای میدان ژاله تهران که در تاریخ 17 شهریور به شهادت رسیدند ، در این مسجد ، باعث شد که بیش از 15 هزار نفر زن و مرد که در صحن و شبستان آن گرد آمده بودند ، مورد هجوم و یورش وحشیانه چماق بدستان رژیم پهلوی قرار گرفته و گروهی از آنان به فیض شهادت نائل آیند.
   مسجد "قیزللی مسجد"(معروف به مسجد میرزا یوسف آقا) تبریز :
 این مسجد ، نقطه آغاز قیام 29 بهمن تبریز بود .  که مراسم چهلم شهدای قم ، توسط مردم غیور تبریز در آن برگزار شد ،  حرکت انبوهی از مردم به سوی این مسجد، برای بر پایی مراسم، واکنش رژیم منحوط را در برداشت . عناصر پلیس ونیروهای نظامی شاه ، در جریان این حرکت خودجوش، عده ای از مردم مظلوم را به خاک و خون کشیدند .
مسجد روضه محمدیه یا مسجد حظیره یزد :این مسجد یکی از کانونهای مهم انقلاب اسلامی در استان یزد محسوب می گردد. فعالیت این مسجد زیر نظر حضرت آیت الله صدوقی هدایت می شد. یکی از مهمترین برنامه های انقلابی این مسجد که در جریان انقلاب اسلامی به وقوع پیوست برگزاری مراسمی به مناسبت چهلمین روز شهدای تبریز بود که با حمله نیروهای نظامی شاه مواجه گردید . طی این هجوم وحشیانه تعدادی از مردم انقلابی به شهادت رسیدند  این واقعه یکی از حوادث مهم انقلاب بود که با اربعین های متعدد مقارن شد. چهلم این شهدا در شهرهای دیگر نیز پی گیری شد. 

مسجد دانشگاه تهران : دانشجویان مبارز وانقلابی وهمیشه در صحنه پایتخت، هرگز نقش حساس این مسجد را در شکوفایی وگسترش حرکت خودجوش انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی در عصر حکومت ستمشاهی فراموش نمی کنند .
در آستانه پیروری انقلاب اسلامی و به دنبال لغو برنامه بازگشت حضرت امام خمینی (ره) از پاریس به سوی ایران از سوی دولت وقت ، جمعی از علمای برجسته قم به تهران مهاجرت کرده و در مسجد دانشگاه تهران ، همراه جمع کثیری از دانشجویان متحصن شدند . بدین ترتیب، این کانون عبادی به پایگاهی برای اعتراض علیه رژیم، جهت لغو فرمان ممانعت از بازگشت امام خمینی (ره) به وطن خویش ، مبدل گردید .
مساجد آتشی ها و رضای شیراز:دو مسجد آتشی ها و رضا ، کانون گروهی از جوانان بودند. امام جماعت مسجد آتشی ها ، حجت الاسلام سید علی محمد دستغیب و امام جماعت مسجد رضا ، برادر ایشان یعنی حجه الاسلام سید علی اصغر دستغیب بود . سنگر مبارزه در شیراز تقریباً در همین دو مسجد قرار داشت .علاوه بر دو مسجد فوق الذکر که کانون انقلاب در شیراز محسوب می شد. مساجد دیگری چون مسجد نو ، جمعه ، مداد ، ولیعصر و حبیب نیز سرآمد مساجد دیگر بودند به عنوان نمونه می توان به «تظاهرات مردم شیراز در روزهای هشتم تیرماه 1357 و دهم شهریور ماه 1357 ، پس از سخنرانی آیت الله سید عبدالحسین دستغیب از مساجد نو و ولی عصر (عج) و ... اشاره نمود که به مقابله با ماموران و درگیری و پرتاب نارنجک و ... ختم گردید.. 

    علاوه بر مساجد فوق که نام بردیم ، تقریباً همه مساجد سراسرکشور به کانون مبارزه علیه حکومت خودکامه پهلوی مبدل گردید . پخش صدای الله اکبر از بلند گوهای مساجد که به دنبال آن مردم با حضور در پشت بامهای خانه های خویش ، از این حرکت، استقبال باشکوهی نمودند ، از فعالیتهای بسیار موثر مساجد در رساندن فریاد اعتراض مردم به گوش جهانیان بوده است .
در پایان، بیان این نکته ضروری به نظر می رسد که پیوند انقلاب و مذهب در انقلاب اسلامی ایران ، ضامن تداوم آن در قرنهای آینده و اشاعه آن به اقصی نقاط جهان است . بی توجهی و سطحی نگری به فعالیتهای مسجد ، دوری جوانان از این مرکز مهم اسلامی ، و نگرش تک بعدی به فعالیتهای مسجد ( انحصار آن به  امور عبادی ) و .... ازراههای به انزوا کشاندن مساجد و در نهایت، دوری نسلهای آتی از مذهب است » به همین جهت بایسته است با رویکردی نوین به مسجد و احیاء کارکردهای
 متنوع آن با توجه به مقتضیات زمان و مکان و بهره گیری خردمندانه از آموزه های دینی، با استفاده  ازفرمایشات  و رهنمود های بنیانگذارفقید انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) ، و منویات مقام معظم رهبری که بیانات ارزشمندی در خصوص مسجد داشته اند و بحث " پیوست مسجد " را در زمان طراحی و برنامه ریزی در تمام زمینه ها از سوی مسئولان سیاستگذاری و اجرایی کشور خواستار شده اند بیش از پیش در جهت ترویج فرهنگ مسجد در جامعه اسلامی کوشا و پر تلاش باشیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد