ایمان نیوز

سیاست بین الملل - فرقه شناسی - مهدویت

ایمان نیوز

سیاست بین الملل - فرقه شناسی - مهدویت

تب مد یا تب تباهی و هرزگی

راوی امروز برای اولین بار می خواهد واسه شما بنویسه از اون چیزیکه مغز جوان های ما رو از کار انداخته ا ز اون چیزی که اراده خلاقیت و شخصیت و در یک کلمه هویت و وجود جوان ها را از اوون ها گرفته آره منظورم مد تو ای پدر سالهای خیلی دور خیلی نزدیک و تو ای مادر سالهای فاصله و بی فاصله با تو هستم که الان در حال حاضر دقدقه تو بررسی ژورنالهای خارجی و جستجو در کانال های ماهواره و... هست تا قبل از همه بتونی مد سال و مد فصل و مد ماه و مد هفته و شاید هم یه روزی مد روز و ساعت تو تن خودت کنی بدون اینکه بدونی چرا ؟

الف ) چی مد؟

 


ب) مد یا عشق واهی؟


-مد‌‌‌ِ؟! این رنگی؟ بپوشم یا نه ؟ نمی دانم .


-مد کتاب ، مد موسیقی ؟


مد است دیگر . به روز (up to date) باش چه فرقی می کند؟


همیشه از این ضرب المثل قدیمی «خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو » بدم می اومد هرچند که معتقدم ما نباید چیزهای قدیمی با متناسبات روزمان ربط بی ربط بدیم چون این ضرب المثل ، ضرب المثل خاص دزدان و راهزن ها بود و یکی از تاکتیک های راهزن ها هم نفوذ در کاروان ها برای کسب اخبار درون آن بود و لازمه این امر هم همرنگ جماعت شدن بود خوب پس چون حالا ما داریم خودمون رو همرنگ جماعت می کنیم چه بهتر که یه ضزب المثل دزدانه و راهزن معابانه را نیز بهانه محکم کارمون کنیم راستی اگه همین ها که هر روز یه مد در می آرند روزی آدمکشی و خود کشی رو مد کنند ما هم باید همرنگ جماعت شیم ؟؟؟!!! ازبحث که خارج نشیم من در کل از یک جور شدن آدم ها بدم می آد. یکی از دوستان تعریف می کرد دوست دانشجویی داره که عجیب تر از دیگران لباس می پوشه و مجله های زبان اصلی همیشه طوری تو دستش می گیره که همه ببینند و همیشه میگه : می خوام با زمین و زمان فرق ئاشته باشم من مد رو خودم می سازم. یه دوست دیگم که چند سالی ساکن استرالیا بود می گه : در کالج گروه های دوستانه هر کدام مد خودشان را دارند. سه چهار نفر جمع می شند دور هم و مد های عجیب می سازند؛ مثلا دامن و شلوار رو با هم می پوشند (دختر و پسر هم فرقی نم کنه). وقتی از فروشنده مغازه سئوال کنی جنس این لباس خوب نیست ضخیم است به درد تابستان نمی خورد می گوید : شما باید از مد ردز خبر داشته باشید . مد است دیگر! ضخیم و نازک ندارد، همه می خرند شما هم بخر. البته این مد تنها ویژه کیف و کفش و لباس نیست . مد کتاب و چت و... هم هست . مدتی نویسنده برزیلی و خواندن آثارش مد می شود و مدتی چت بعد SMS و بعد.... هی مد می شود ، هی مد می شود ، هی مد می شود.... من عشقم رنگ شاد هستش من عشقم کتاب خوندنه اما نه بنده مد رنگ سالم و نه کتابی رو می خونم که ارزش وقت گذاشتن نداشته باشه، من با مد نمی میرم و زنده نمی شم من عشق دارم اما نه عشقی واهی .


ج) راستی از مد امسال چه خبر ؟؟؟


راستی رنگ مد سال چیه ؟ راستی امسال چه لباسی مد شده ؟ هی می دونی مد مو چیه ؟ چه خبر از مد.... مد به عنوان یک پدیده اجتماعی این روزها نقش مهمی را در زندگی ما بازی می کند. نقش غیر قابل انکاری که حتی سایر شئونات را نیز تحت الشعاع قرار می دهد. با ما باشید تا بدانید که چگونه می شود با چنین پدیده ای کنار آمد.


امسال هر کجا می رویم رنگ قهوه ای توی چشمان می خورد . از کیف و کفش بگیر تا باقی البسه و چیزها. عادت کردیم هر سال منتظر ظهور یک رنگ جدید به عنوان رنگ سال باشیم اما وجدنا این رنگ قهوه ای که امسال مد شده اصلا به مذاق آدم خوش نمیاد ! اما خوب هر چی باشه مد است و هر که بخواهد نسبت به آن بگیرد لابد یا«امل» است یا «اسگل»! در مورد لباس هم اینطور می باشد ، گاهی اوفات چیزهایی مد می شود که آدم باید واقعا دیوانه باشد که چنین لباسی بر تن کند. راستش این پسر همسایه ما که از اون طرفدارهای تیفوسی مد می باشد اومد و یک بار ابتکار عمل به خرج داد و رفت از این شلوارهای جین که یه تیکش پاره هست خرید ما که مونده بودیم این چه جوری حیا می کنه این شلوار پاره رو بپوشه تازه یکی از دوستاش یه روز می خواست بره خیابون فرهنگ بهش برگشت گفت بامن می آیی اون هم که از خداش بود گفت باشه رفیقش برگشت بهش گفت خوب اگه می آیی برو شلوارت عوض کن شلوار بیرونت بپوش بیا بریم.


.یک روز مانتوی تنگ مد می شود یک روز دیگر مانتوی بلند گشاد . یک روز شلوار لوله تفنگی مد می شود ، یک روز شلوار خانواده ، یک روز شال 2 متری مد می شود یه روز یه پارچه 10×10 که اسمش رو گذاشتن روسری، یک روز رنگ زرد کبود ،یک روز قهوه ای سوخته و....البته مد تنها منحصر به لباس نمی باشد این پدیده به باقی زندگی ما هم نفوذ کرده است ؛یکی دیگر از موارد مد ، گوشی تلفن همراه می باشد. امروز کوچک بدون دوربین مد می شود فردا گوشکوبی دوربین دار ، امروز صفحه نمایش کوچک فردا صفحه نمایش بزرگ . حتما تا به حال برایتان اتفاق افتاده که ماشینی با سرعت از کنارتان عبور کند و صدای «ایتس ایتس» آن گوش هایتان را بیازارد.سیستم صوتی بستن به قول این کاره ها سیستم بازی هم دورانی به اوج خود رسیده بود ، اگر تا به حال به مغازه سیستم بندی و تیونینگ رفته باشید حتما می دانید که هزینه بستن این سیستم ها چیزی در حدود یک میلیون تومان خرج دارد تازه اگر یک سیستم ساده انتخاب کرده باشید.


پدیده مد تنها میان جوان ها رسوخ نکرده بلکه پدر و مادرهای ما هم این روزها خودشان را درگیر این ماجراها کرده اند ؛ یک سال پرده های توری آویزان می کنند یک سال لوردراپه. یک سال پژو 405 سوار می شوند سال دیگر زانتیا . یک سال رنگ خونه رو استخونی می کنند سال دیگر گل بهی . یک سال روی مبل فرفورژه می شینند سال دیگه روی تخت های سنتی قهوه خانه ای.


این مد لعنتی حتی به جامعه فرهنگی و هنری ما هم نفوذ کرده . امسال مد می شه از فلان کارگردان تقدیر کنند سال دیگر همان ها طرف را می کشند ، امسال نقد منفی مد می شود و کوبیدن ، سال بعد تعریف وتمجید.همین چند سال پیش بود که عشق گیتار زدن در بین جوان های ما به اوج خود رسیده بود و هر کی تو خیابان رد می شد یک کیف گیتار می انداخت رو دوشش .


متاسفانه الگوبرداری ما از جوامع غربی در بیشتر مواقع غلط از آب در می آید و فقط به یک جنبه از آن توجه می کنیم . عادت کرده ایم از هر چیز فقط قسنت ساده و قابل هضمش را بگیریم مد هم یکی از این چیز هاست. در اکثر جوامع غربی که تولید کننده این چیزها هستند مد بیشتر برای بیان یک چیز استفاده می شود که بیشتر آن به اعتراض های گروهها و اعضای آن مربوط می شود. مثلا فلسفه تشکیل گروه رپ تشکیل یک گروه طرفدار صلح جهانی بود اما نسخه دسته چندمی آن که به ما رسیده چیزی شد که همه را ما از سخن گفتن در مورد آن پرهیز می کنیم.شروع گرایش جهانی بسمت مد با این هدف ( دیده شدن برای بیان عقاید ) اما این حرکت هم مثل خیلی ها یدیگر به هرز رفت و به اینجا رسید.


د)نتیجه گیری


براستی چرا آسمان بار امانت نتوانست کشید براستی چرا قرعه کار بنام من دیوانه زد و شد این ،آیا مد پوشی نوعی کفر نیست آری کفر نسبت به یکی از بزرگترین موهبت های الهی ، بله قوه اختیار همان بار امانت معروف و می توان گفت که به طور خاص نوعی آمادگی و پذیرش بی چون وچرای دیکتاتوری در ذات این جوانان در حال پرورش است بی آنکه خود بدانند پایان این ره کجایست ؟ خدا عالم و قاهراست، براستی آیا تنوع طلبی یعنی مد گرایی! تنوع طلبی یعنی عدم استفاده از گرایشات درونی!می دانم که ارزش رسوخ ذرهای ازاین تیز قلم در ذهن شما تنها به قدر عبور شهاب سنگی در کهکشان درونتان است زیرا آنقدر به تقلید انس گرفته اید که باور شخصیت درونیتان به عنوان تصمیم گیرنده نحوه عملکرد شما برایتان مشکل می باشد اما تیز قلم به عنوان آخرین خواهش می خواهد که قبل از خریدن حتی یک قلم هم فکر کنید و بهترین را از نظر زیبایی کاربردی برگزینید نه مد ترین را !


ببخشای این راوی را که آورد جمع سران را بدرد


بتراش روحت را تا آکنده شود از روح، درد


سالها دل طلب جام جم از ما می کرد


آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می کرد

واژه مد از لحاظ لغوی به معنای روش و طریقه موقتی است که طبق ذوق و سلیقه اهل زمان طرز زندگی لباس پوشیدن و ... را تنظیم میکند که اصل آن فرانسوی است و اگر خیلی مشتاق باشیم که فارسی را پاس بداریم و طبری را زاپاس باید ا ز واژه باب روز در فارسی استفاده کرد. البته شاید فکر کنید که مد و اشتیاق به مد پوشی فرآیندی عالم گیر باشد اما بیش از عالم گیری بودن این پدیده ایران گیر شده است. کاربرد نادرست مد در ایران باعث شده که جوانانی که دارای استقلال شخصیتی و هویت شاخص برای خود می باشند که البته در اقلیت مطلق به سر می برند ا ز مخالفان نهضت مد پوشی باشند. چرا که اساسا معتقد به انتزاعی بودن سلایق انسانها می باشند . و همین اطاعت بی چون و چرا از مد و اسیر در بند مد بودن سبب شده که طراحان آن بدون توجه به شرایط مکانی و فرهنگی یک جامعه و تنها برای کسب منفعت بیش از پیش هواداران خود را حتی تا ورطه آلودگی های پست حیوانی به آنچه که سرانجامی جز پوچی و تباه در پی ندارد بکشانند. آن دسته از جوانانی که سلیقه شخصی و شعور باطنی خود را ارج می نهند ترجیح می دهند بجای اتلاف وقت خود با این قبیل کارهای عبث و تقلید... به دلمشغولی مهم تری بپردازند . و با توجه به طرز تفکر این معدود جوانان مدهای مختلف اعم از مدلهای لباس - کفش - حتی مدلهای مو باید متناسب با فیزیک ظاهری افراد بوده و با آن هارمونی داشته باشد پس چرا باید اسیر مدی کنیم که اساسا هیچ تناسبی با ظاهر ما ندارد ؟!
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد