ایمان نیوز

سیاست بین الملل - فرقه شناسی - مهدویت

ایمان نیوز

سیاست بین الملل - فرقه شناسی - مهدویت

نماینده ی مردم فلسطین کیست ؟

نماینده ی مردم فلسطین کیست ؟


9 سپتامبر 1993
از :یاسر عرفات رئیس سازمان آزادی بخش فلسطین
به : اسحاق رابین نخست وزیر اسرائیل
[.....] سازمان آزادی بخش فلسطین حق وجود اسرائیل در صلح و امنیت را به رسمیت می شناسد.
سازمان آزادیبخش فلسطین تنها نماینده قانونی ملت فلسطین است. [....]

اسحاق رابین  یاسر عرفات


9 سپتامبر 1993
از :اسحاق رابین نخست وزیر اسرائیل
به : یاسر عرفات رئیس سازمان آزادی بخش فلسطین

در پاسخ به نامه مورخ 9 سپتامبر 1993 جنابعالی با توجه به تعهدات سازمان آزادیبخش فلسطین در نامه ی شما مایلم که تاکید کنم دولت اسرائیل شناسایی سازمان آزادی بخش فلسطین به عنوان نماینده ی مردم فلسطین و آغاز مذاکره با این سازمان در چارچوب فرآیند صلح خاورمیانه را تصویب کرد.

در اینجا درباره جمله معروف "سازمان آزادیبخش فلسطین تنها نماینده قانونی ملت فلسطین است" اندکی تأمل می کنیم و می پرسیم که، این مقوله در حال حاضر و پس از آنکه ملت فلسطین با حضور در پای صندوق های رای نظر خود را اعلام کرد و بیش از 60 درصد از آنان رای خود را در انتخابات مجلس قانونگذاری به سود جنبش "حماس" به صندوق ها ریختند، چقدر می تواند صحیح باشد؟!

سازمان آزادیبخش فلسطین در خارج از این سرزمین و با صدور فرمان رسمی سران عرب در 42 سال پیش تشکیل شد. هر چند که از نظر تئوریک می بایست این سازمان همه گروه های فلسطینی را در خود جای می داد، اما گروه فتح به ریاست یاسر عرفات و پس از او ابومازن از سال 1969م. تاکنون، همچنان تمام ارکان تصمیم گیری در این سازمان را از بالا تا پایین در انحصار کامل خود دارند.

به همین سبب و به دلایل دیگری که به اختلاف در نگرش سیاسی باز می گردد، حماس از زمان تأسیس در نیمه دوم دهه هشتاد (قرن بیستم) میلادی، از عضویت در ساف خودداری کرده است.

بر خلاف ساف، حماس در داخل فلسطین تأسیس شده است و نیز بر خلاف ساف، این گروه مبارزه مسلحانه علیه اشغالگران را در پیش گرفت و حال آنکه عرفات در تلاش برای جلب رضایت آمریکا و به رسمیت شناخته شدن از سوی دولت این کشور علنا مبارزه مسلحانه را کنار گذاشت. آن تلاش عرفات در پایان به توافق اسلو انجامید.

از سال ها پیش نیاز به تغییر ساختار ساف از وضع فعلی به صورتی که با تحولات جدید همخوانی داشته باشد، احساس شده است تا به این ترتیب بتواند تنها نماینده واقعی و قانونی ملت فلسطین باشد.

زیرا این پرسش مطرح است که سازمان آزادیبخش چگونه می تواند این نام را بر خود بگذارد و حال آنکه جنبش حماس ـ بزرگ ترین گروه فلسطینی حال حاضر ـ در هیچ یک از ارکان این سازمان از جمله کمیته اجرایی و ریاست و کنگره و شورای مرکزی آن عضو نیست؟

آقای ابومازن که اکنون ریاست این سازمان را یدک می کشد و پیش از او یاسر عرفات آن را به تملک خود در آورده بود، مدام از دمکراسی دم می زند. برای آنکه این ادعا در عمل ثابت شود، او باید زمینه را برای بازسازی ساف با در نظر گرفتن نتایج انتخابات اخیر پارلمانی در فلسطین فراهم کند تا آنکه وزن هر حزب و گروه فلسطینی با میزان اعتماد فلسطینیان به آن در داخل این سازمان، متناسب باشد.

رهبران کنونی سازمان آزادیبخش در وضع فعلی، همان رهبران جنبش فتح هستند، اما نه در ساف و نه در فتح این افراد به محک انتخابات، آزموده نشده اند! و حتی برای عدم برگزاری چنین انتخاباتی تلاش فراوان می کنند.

بازسازی سازمان آزادیبخش فلسطین بر اساس اصول دمکراتیک باید پیش از بررسی مسأله تشکیل کابینه وحدت ملی، مورد توجه قرار گیرد و به اجرا در آید.


منابع : کتاب نبرد نابرابر نوشته ی دکتر حسن واعظی

سایت مرکز اطلاع رسانی فلسطین

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد