ایمان نیوز

سیاست بین الملل - فرقه شناسی - مهدویت

ایمان نیوز

سیاست بین الملل - فرقه شناسی - مهدویت

«مجمع روحانیون»؛ از «خط امام» تا خط نفاق

چه کسانی انتخابات را به کام ملت تلخ کردند؟(5)

«مجمع روحانیون»؛ از «خط امام» تا خط نفاق

مجمع روحانیون مبارز باصدور اطلاعیه ای در اوج التهابات و اغتشاشات، ضمن زیر سئوال بردن انتخابات 40 میلیونی، اعلام کرد: افسوس که این فرصت از دست رفت و امروز اعتماد عمومی که مهم‌ترین سرمایه کشور و انقلاب است، لطمه دیده است و انبوهی از مردمان که بحق حرف و انتقادی دارند، از آن‌چه اعلام شده قانع نیستند.

چه کسانی انتخابات را به کام ملت تلخ کردند؟(5)

«مجمع روحانیون»؛ از «خط امام» تا خط نفاق

مقدمه - جمعی از روحانیون چپگرای دهه 60، پس از آشکار شدن اختلاف و شکاف در «جامعه روحانیت مبارز»، از این تشکل برجسته روحانی کشور جدا شده و با محوریت مهدی کروبی، تشکلی رقیب برای مهمترین تشکل روحانی کشور(جامعه روحانیت مبارز) به نام «مجمع روحانیون مبارز» تاسیس کردند.

مجمع روحانیون مبارز در طول عمر تقریبا بیست و چند ساله خود، فراز و نشیب های فراوانی را طی کرده است؛ زمانی در اوج قدرت سیاسی، پرنفوذترین تشکل سیاسی و لیدر جریان چپ بوده است، زمانی هم در نهایت افول و انفعال، تنها محملی برای دید و بازدید جمعی اندک شمار از روحانیون منتقد بوده است.

نکته بارز و مشخص که در این مقدمه مجمل باید مورد مداقه قرار گیرد، ویژگی و خصوصیت این تشکل روحانی که روزگاری با پسوند «چپگرا» از آن یاد می شد و امروز خود ترجیح می دهند با عنوان روحانیون «نواندیش» و «اصلاح طلب» از آنها یاد شود، می باشد.

مجمع روحانیون همیشه سعی کرده است همچون رقیب دیرینه اش جامعه روحانیت مبارز، نقشی پدرانه برای سایر احزاب اصلاح طلب بازی کند، اما به واسطه نوع نگاه و ایدئولوژی سیاسی که بر عقاید و آراء اغلب طیف های جریان دوم خرداد حاکم است و گرایش بیش از بیش آنها به «پیکربندی غربگرایانه» این احزاب، این آرزوی دیرینه مجمع روحانیون، ابتر و ناکام مانده است.

این تشکل روحانی در عین حال سعی کرده است با استفاده از نفوذ برخی از اعضای متنفذ خود از جمله محمد خاتمی و محمد موسوی خوئینی ها، هدایت و جهت دهی برخی حرکت های سیاسی جریان دوم خرداد را به عهده بگیرد.

مرور وقایع پیش و پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری، و بررسی نقش و عملکرد این تشکل روحانی مدعی خط امام(ره) و مطالعه بیانیه ها و اطلاعیه های این مجمع، از این جهت قابل توجه است که می توان بوضوع نقاط مشترک و وجه تشابهاتی را میان مطالبات و خواسته های این جریان و کسانی که با استفاده از رسانه های استکباری و استعماری در تلاش هستند تا «بذر تردید» و ناامیدی را در دل ملت رشید ایران بیفکنند، ملاحظه کرد.

بد نیست حضرات و شیوخ مکرم «مجمع روحانیون مبارز» که ادعای «خط امامی» آنها نوازشگر گوش هاست، رجعتی به این تاکید خمینی عزیز کنند که «هرگاه دیدید دشمن از اقدام شما تعریف و تمجید کرد، بدانید که صددرصد کار شما اشتباه است و راهی که می روید، بیراهه است.»

در اینجا به برخی از مواضع و عملکردهای مجمع روحانیون مبارز و بعضی از اعضای برجسته آن در جریان وقایع اخیر می پردازیم:

1- بیانیه ها و اطلاعیه های مجمع روحانیون مبارز

بخشی از بیانیه مجمع روحانیون مبارز در خصوص انتخابات – سایت قلم 28/3/88: با پوزش از اینکه نتوانستیم از آرای مردم صیانت به عمل آوریم ،به استحضار مردم شریف می رساند که در این انتخابات صرف نظر از نتیجه ای که معلوم شد آنچه موجب تاسف و نگرانی بیشتراست اعمال نوعی مهندسی آرای گسترده دراین دوره است. مجمع روحانیون مبارز در جلسه ای فوق العاده به این نتیجه رسید که برای دفاع از جمهوریت اسلامی نظام وبازگرداندن اعتماد عمومی و نگاهبانی از موج آشتی ملی با صندوق های رای ،ابطال این انتخابات و تجدید آن در فضایی عادلانه تر و منطقی تر راهکار مناسب است یا دست کم تعیین هیاتی بی طرق و کاردان وشجاع برای حقیقت یابی و اعلام نظر نهایی به ملت و رهبری تصمیمی درست در جهت آرمان های والای انقلاب و اندیشه های حضرت امام و تقویت اعتماد ملی است.

بخشی از بیانیه شماره 3 مجمع روحانیون مبارز – سایت مجمع روحانیون 1/4/88 : میلیون‌ها انسان شریف و آگاه بر این باورند که با آراء آنان بازی شده و به فهم و شعورشان اهانت شده است و برای دفاع از حیثیت و کیان خود به صورت خودجوش به خیابان‌ها ریخته‌اند تا دردها و تحقیرهای فروخورده خود را فریاد کنند. مردم می‌گویند در انتخابات امانت‌داری نشده است و باید انتخابات ابطال شود، آیا پاسخ چنین خواسته‌ای ( بر فرض که به اعتقاد مسئولان برنامه‌ریز و مجریان انتخابات صحیح نباشد،)‌ انواع اهانت‌هایی است که از بلندگوهای حکومتی نثار مردم می‌شود . ما برای بازگرداندن  اطمینان و اعتماد مردم خواهان آن هستیم که هیاتی متشکل از افراد بی‌طرف و کاردان و آشنا به قوانین به شکایات نامزدهای معترض رسیدگی کنند و با رعایت حق و عدل به داوری بنشینند و با تصمیمی خداپسندانه آرامش را به کشور برگردانند.

بخشی از بیانیه چهارم مجمع روحانیون مبارز- سایت مجمع روحانیون 8/4/88 : افسوس که این فرصت از دست رفت و امروز اعتماد عمومی که مهم‌ترین سرمایه کشور و انقلاب است، لطمه دیده است و انبوهی از مردمان که بحق حرف و انتقادی دارند، از آن‌چه اعلام شده قانع نیستند. مهم این است که همه احساس کنند سازوکارهایی که در جهت کارگر افتادن رأی مردم که به تعبیر حضرت امام «میزان» است، خدشه‌ناپذیر است و اگر چنین احساسی نبود، با چه امید می‌توان باز هم مردم را به حضور فراخواند. ما معتقدیم اعتماد آسیب‌دیده مردم با اظهارنظر مرجعی که اکثریت اعضای آن از پیش جانبداری بی‌پرده خود را نسبت به یک نامزد اعلام کرده‌اند، در مورد نتایج انتخابات ترمیم نخواهد شد. متاسفیم که راهکارهای منطقی و خیرخواهانه مورد توجه قرار نگرفت و هیأتی بی‌طرف و کاردان مسئول رسیدگی و اعلام حقیقت نشد.

بخشی از بیانیه پنجم مجمع روحانیون مبارز – سایت مجمع روحانیون 28/4/88 : در انتخابات اخیر اعتماد عمومی نسبت به این‌که "میزان رأی ملت است" آسیب جدی دید و برای میلیون‌ها انسان این شائبه پیش آمد که چه‌بسا جریان‌ها و سازوکارهایی بتوانند در رأی واقعی مردم تصرف کنند و نتیجه‌ای را جز آنچه مردم خواسته‌اند، اعلام و القا کنند. …با توجه به اینکه اعتماد حداقل میلیون‌ها انسان نسبت به روند انتخابات سلب شده است، مجمع روحانیون مبارز بر اساس نص صریح قانون اساسی مصرانه می‌خواهد برای خروج از بن بست و بحران موجود به جای اصرار بر روش‌های ناکارآمد که تاکنون نتیجه‌ای جز سلب اعتماد بیشتر نداشته است، در یک همه‌پرسی که عموم ملت ایران بتوانند آزادانه در آن شرکت کنند، نسبت به آنچه اتفاق افتاده است، نظرخواهی شود. البته همه‌پرسی‌ای نه توسط نهادها و مراکزی که انتخابات را به این گونه سرنوشتی دچار کردند بلکه زیر نظر نهاد و مرجعی بی‌طرف و مورد اعتماد مردم.

2- سید محمد خاتمی

سید محمدخاتمی روزنامه اعتماد 6/11/88 : کسانی که رای مردم را صوری می دانند مخالف خط امام هستند. امام(ره) این همه بر رای و نظر مردم تکیه کرد، ولی بعضی ها عملاً امروز می گویند رای مردم اثری ندارد و صوری و ظاهری است. این بینش و نظر که دیدگاه انقلاب و خط امام(ره) نیست نسبتی با امام و انقلاب ندارد.

سیدمحمد خاتمی ـ  روزنامه اعتماد 14/11/87 : اگر کسانی بخواهند رای مردم را در انتخابات بی اثر کنند ساکت نمی نشینم. نباید در ذهن مردم این تداعی ایجاد شود که رای آنها در انتخابات آینده اثر ندارد و حتی بعضی ها ممکن است احساس تکلیف کنند که خلاف قانون اقدام کنند. در این شرایط من پاسخی مردم و خدای خود ندارم که ساکت بنشینم.

سید محمد خاتمی در جمع مردم شیرازـ روزنامه  اعتماد  17/12/87 : خیلی از افراد این دغدغه را دارند و واقعاً هم دغدغه درستی است. اگر انتخابات را یک امر نمایشی ندانیم و معتقد باشیم انتخابات سرنوشت کشور را تغییر می دهد و اگر عده یی باشند که معتقد به اداره کشور بر اساس روش های بهتری هستند و به وضع موجود هم انتقاد دارند، هدف از حضور در انتخابات این است که آن برنامه و فکر بتواند در عرصه مدیریت کشور قرار بگیرد.

خاتمی ـ روزنامه  اعتماد 20/12/87 : امکانات آن طرف وسیع است، ولی در میان اصلاح طلبان امکانی جز مردم نیست و باید تلاش کرد آنها با اشتیاق پای صندوق بیایند و از رای آنها صیانت کرد که در این صورت تردید ندارم که نتیجه چه خواهد شد.

خاتمی ـ کیهان20/12/87: امکانات و دست ها و جریان هایی در کشور، وجود دارد که نمی گویم نامشروع ولی با دیدگاه های خاص به هیچ وجه نمی خواهند جریان اصلاحات که حالانماینده اش هر کس می خواهد باشد، یا کسانی که به تغییر اوضاع می اندیشند روی کار بیایند.

خاتمی در دیدار اعضای گروه موسوم به ستاد 88 ـ کیهان  14/2/88 : وقتی می گوییم انتخابات باید به درستی برگزار شود، یکی از موارد آن هم همین است. فورا ما را متهم نکنند که می گوییم در انتخابات تقلب می شود و آراء جابه جا می گردد. اگر آن مسائل هم باشد، موضوعات دیگری هم مهم است و طبعا کسانی که بر سر صندوق ها حاضر هستند و نقش تعیین کننده دارند، باید حتی الامکان انسانهای بی طرفی باشند که ما شک داریم افراد بی طرفی بتوانند بیایند.

خاتمی ـ روزنامه صدای عدالت 15/2/88:  اگر از امر انتخابات ابراز نگرانی می‌شود، نمی‌خواهیم افراد یا دست اندرکاران را متهم کنیم، ولی صحبت سر‌این است که آیا سازوکارهایی که هست صحیح است و با روح مردم‌سالاری و روح قانون اساسی سازگار است و این ساز و کارها و روش‌ها با با فلسفه‌‌ای که انتخابات دارد همخوانی دارد؟ کسانی دم از صیانت آرا می‌زنند، قبل از اینکه خدای نکرده بخواهند کسانی را‌متهم کنند که سوءاستفاده می‌کنند، توجهشان به ساز‌و‌کارها و رفتارهایی باشد که وجود دارد و ‌می‌تواند تبدیل به رویه‌ای خطرناک شود. ما معتقدیم روح قانون اساسی و آنچه مردم ما می‌خواستند خیلی با این روش‌ها سازگار نیست.

خاتمی ـ روزنامه اعتماد 28/2/88 :  امروز احساس می کنم در جامعه ما کسانی هستند که نمی خواهند مردم زیاد پای صندوق های رای بیایند چون احساس می کنند در غیبت آنها یا حضور کمرنگ مردم یک جریان شانس موفقیت بیشتری دارد و آن جریان مطمئناً مورد قبول اکثریت جامعه نیست و برای عوض شدن این مساله اکثریت باید پای صندوق های رای بیایند.
   
خاتمی ـ کیهان  2/3/88 : فکر نمی کنم در انتخابات ایران تقلب به معنی خاص کلمه وجود داشته باشد یا بتواند تاثیرگذار باشد. خود من هم در دوران مسئولیت ریاست جمهوری چندین انتخابات را برگزار کردم. اگر چنین چیزهایی هم وجود داشته باشد در مقابل نتایج آن انتخابی که مردم در آن نقش دارند، متفاوت و ناچیز است.

خاتمی در آبادان ـ روزنامه اعتماد 10/3/88 :

* اگر موج آمدن مردم در روز انتخابات شکل بگیرد، هیچ ساز و کاری نمی تواند رای مردم را عوض کند

*‌ انتخاب حق شماست و البته نمی خواهم در رابطه با رویه های موجود که برخلاف آن چیزی است که امام و انقلاب می خواست و جریانی با استفاده از این روند ها از امتیاز بیشتری برخوردار است صحبت کنم، اما می خواهم تاکید کنم حضور چشمگیر شما در روز انتخابات می تواند جلوی این مسائل را بگیرد همان گونه که در دوم خرداد همه اراده ها بر این بود که جریان دیگری پیروز شود.

خاتمی در اهوازـ اعتماد 11/3/88 : می دانم که موانعی در مقابل رای شما هست. می دانم که اراده هایی وجود دارد که نمی خواهد رای اکثریت مردم محقق شود اما همت و اراده شما می تواند معجزه بیافریند، همچنان که آفریده است.

خاتمی در مشهد ـ سایت یاری نیوز 19/3/88 : در کشور ما نیروها و اراده‌هایی هستند که رای مردم را قبول ندارند. به جای این‌که بگویند میزان رای مردم است، می‌گویند رای مردم تزیینی است. اینها اگر بتوانند یکسره انتخابات را حذف می‌کنند و اگر نتوانند، تلاش می‌کنند کاری کنند مردم در عرصه حضور نیابند و اقلیتی نظر خود را بر اکثریت تحمیل کند.

خاتمی در اجتماع مردم معترض به انتخابات ـ سایت قلم 25 /3/88 : صدها هزارنفر در مسیری که تنها در روزهای انقلاب و بزرگداشت انقلاب اسلامی چنین جمعیتی به خود دیده در حقیقت اعتراضی روشن و صریح است به آنچه که به عنوان نتیجه انتخابات اعلام شده و نشان از این دارد که اعتماد مردم که بزرگترین پشتوانه انقلاب و کشور است لطمه دیده و همه باید برای بازگرداندن اعتماد ملی تلاش کنیم. پاسخ به درخواست بر حق این مردم برای صیانت از آرائشان تجدید این انتخابات یا تعیین یک هیأت صاحب صلاحیت بی طرف و شجاع و حقیقت یاب (و نه آنان که خود در این ماجرا متهم هستند) برای بررسی ماجرایی است که بر این انتخابات گذشته است؛ انتخاباتی که دلایل و شواهد کافی مانع از اعتماد به نتایج اعلام شده آن می گردد.

خاتمی در دیدار خانواده بازداشت شدگان سیاسی ـ  سایت خبری یزد فردا  12/4/88  :

* این توهین به شعور و بلوغ سیاسی مردمی است که با رأی خود برای تغییر ساز و کارهای غلط به عرصه آمدند، نه برای تغییر نظام و اعتراضشان هم به این بود که سرنوشت رأیشان چه شده است؟

* در سفرهای مختلفی که در جریان انتخابات داشتم مردم از من می پرسیدند تضمین شما برای صیانت از آراء ما چیست؟

خاتمی در دیدار خانواده های بازداشت شدگان و اعضای ارشد مجمع روحانیون ـ روزنامه اعتماد 30/4/88 : باید از مردم پرسیده شود آیا از وضعیت پیش آمده راضی هستند و اگر اکثریت مردم از این وضعیت راضی هستند و این وضع را قبول داشته باشند، ما هم تسلیم هستیم.

3- مجید انصاری

مجید انصاری ـ روزنامه اعتماد ملی 7/10/87 : مردم تهران در دو انتخابات گذشته از صندوق های رای قهر کردند و نتیجه آن چیزی شد که افرادی که بسیاری نمی خواستند به صحنه وارد شوند اکثریت یافته و پیروز شدند، براین اساس نیامدن به صحنه نوعی خودزنی است.

مجید انصاری در حاشیه نشست سازمان اسلامی دانشجویان ایران ـ کیهان    24/12/87: یکی از نقاط قوت نظام جمهوری اسلامی ایران انتخابات سالم و آزاد است و بایستی این انتخابات سالم و آزاد را پاس داشته و اجازه ندهیم با اینگونه بحث ها فضای عدم اعتماد به سلامت انتخابات شکل بگیرد. بایستی این انتخابات سالم و آزاد را پاس داشته و اجازه ندهیم قبح این مسئله با این گفته ها بشکند.  ...نمی خواهم بگویم هیچ تقلب و تخلفی نمی شود اما بسیار جزئی تعیین کننده نیست و انتخابات ها با حضور گسترده مردم سالم خواهد بود و نظام نیز حتما امانتدار رای مردم است.

انصاری  ـ سایت مجید انصاری  22/2/88 : وقتی یک تعداد به عنوان هادیان سیاسی بسیج در همایش‌هایی شرکت می‌کنند و می‌گویند وظیفه شرعی است که به فلان نامزد رای بدهید، این ایجاد نگرانی می‌کند، البته بدنه بسیج هم در تمام موارد از این فرمان‌ها پیروی نمی‌کند.

مجید انصاری _ روزنامه دنیای اقتصاد 8/4/88 : با توجه به این که بخشی از شکایت‌های کاندیداها به نحوه‌ عملکردها و نقض بی‌طرفی است، رسیدگی بی‌طرفانه‌ بسیار مورد توجه است؛ همچنین گرچه حضور برخی افراد در این هیات مثبت ارزیابی می‌شود، اما ترکیب هر هیات اجرایی که بخواهد به شکایات انتخاباتی بپردازد، باید مورد قبول طرفین قرار بگیرد. بازشماری برخی صندوق‌ها، کل موضوع نیست؛ چون شکایات انتخاباتی به چند دسته تقسیم می‌شوند و باید به مسائل دیگر هم پرداخته شود.طی سی سال گذشته، انتخابات همواره برنده و بازنده داشته، گاهی مانند دوره‌ سوم، چهارم و ششم مجلس، پیروزی قاطع با یک جریان بود و در سایر دوره‌ها با جریان دیگر، اما در این دوره مسوولان باید دقت کنند که حفظ اعتماد عمومی فراتر از نتیجه‌ انتخابات است و باید در این زمینه تلاش کنند.

مجیدانصاری ـ روزنامه آفرینش 30/4/88 : پس از مدت ها که گاهی نغمه های شوم از برخی حنجره های مشکوک یا برخی اندیشه های متحجر به گوش می رسید که تردیدهایی را درخصوص جمهوریت نظام و حق رای مردم ایجاد می کردند، آقای هاشمی یک بار دیگر با تمام قامت و صلابت و استدلال قوی در کنار مردم ایستادند و از خط روشن امام(ره) و اندیشه  ایشان که رای مردم را میزان و زیربنای همه  قدرت ها می دانستند به خوبی دفاع کرد.

4- محتشمی پور

علی اکبر محتشمی پور ـ سایت قلم، جمعه 18 اردیبهشت : بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در دوره سوم انتخابات دستور تشکیل کمیته ای به این نام را داده بود.زمانی که وزیر کشور بودم شورای نگهبان تصمیم گرفته بود آرای بیش از 100 صندوق را در تهران باطل اعلام کند. من از این کار جلوگیری کردم و طبق فرمان امام کمیته ای پنج نفره متشکل از یک نماینده شخص امام، دو نماینده وزیر کشور و دو نماینده تشکیل شد. هدف از تشکیل کمیته صیانت (در این انتخابات)، آشنا کردن نمایندگان نامزدها با قانون، حمایت حقوقی از آنها و گفتگو و رایزنی با وزارت کشور، شورای نگهبان و هیأت های نظارت است.کسانی که با تشکیل کمیته صیانت از آرای مردم مخالفند، چنانچه صادق و امانتدارند و فعالیتشان منطبق با قانون است، چرا از تشکیل کمیته صیانت و نظارت نمایندگان مردم می ترسند؟ مخالفت با این گونه فعالیت ها این شائبه را ایجاد می کند که مسایلی پشت پرده است که آنها نمی خواهند روشن شود.

محتشمی پور ـ روزنامه اعتماد 2/3/88 : ما با اصرار از دستگاه قضایی می خواهیم دادگاه هایی تشکیل شود تا بلافاصله به شکایات مردمی درباره تخلفات احتمالی در روز رای گیری رسیدگی شود.نمایندگان ما بدون هیچ اصطکاکی با سرعت تخلفات را گزارش می کنند و این گزارش ها در این سیستم ثبت می شود، ما به شورای نگهبان و وزارت کشور هم گفته ایم در صورتی که با اعلام ما جلوی تخلفات احتمالی گرفته نشود، بلافاصله با رسانه های گروهی و مردم این مسائل را عنوان می کنیم.

علی اکبر محتشمی پورـ روزنامه اعتماد 19/3/88 : برگزاری انتخابات آزاد نشانه اقتدار یک نظام سیاسی است، بر همین اساس در کشورهای مختلف زمانی که قرار است انتخابات برگزار کنند، از سازمان های بین المللی، حتی از کشورهای مختلف دعوت می کنند تا نظاره گر برگزاری انتخابات آنها باشند و این را یک نکته مثبت قلمداد می کنند، چرا که برای ملت احساس امنیت می آورد و دنیا مشروعیت این نظام های سیاسی را می پذیرد. حال ما درخواست اضافه بر قانون نداریم، معتقدیم قانون انتخابات ریاست جمهوری به طور کامل برگزار شود. اگر واقعاً جریان حاکم دارای رای اکثریت مردم است، چرا نگران دیدن موفقیت آنها از طرف ناظران و نمایندگان نامزدهاست یا به عبارتی اگر آنها رای دارند، چرا نمی گذارند نمایندگان نامزدها موفقیت آنها را نظاره کنند و آن را که از حساب پاک است از محاسبه چه باک است.

علی اکبر محتشمی پور در کنفرانسی مطبوعاتی ـ روزنامه اعتماد به گزارش مهر 24/3/88 : یکی از مشکلات کمیته صیانت از آرا قطع سیستم اس ام اس بود و در حالی که مسوولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قول داده بودند این اتفاق نیفتد ولی افتاد و سیستم اس ام اس قطع شد. بر اساس قانون شورای نگهبان، در زمان بازبینی و پلمب صندوق های اخذ رای، نمایندگان نامزدها باید حضور داشته باشند ولی متاسفانه آنان را بیرون کردند و ما در 50 درصد از حوزه ها نماینده یی نداشتیم. در بسیاری از حوزه ها برای نمایندگان ما کارت صادر نشده بود یا اسامی و عکس آنان جابه جا در کارت درج شده بود. نمایندگان ما از 18 خرداد باید در هیات های اجرایی حاضر می شدند ولی متاسفانه اجازه حضور به آنان ندادند. 45 میلیون و 400 هزار نفر واجد شرایط رای دهندگی در کشور بودند و با توجه به اینکه بسیار بیشتر از این میزان یعنی 57 میلیون تعرفه از سوی وزارت کشور چاپ شده بود، نباید تعرفه ها در شعبه اخذ رای کم می آمد ولی متاسفانه این اتفاق افتاد تا مردم خسته شوند و رای ندهند. در کنار اینها با وجود آنکه اعلام شده بود شعب اخذ رای موظف هستند از تمامی کسانی که در آنجا حضور دارند، رای گیری کنند ولی متاسفانه چنین اتفاقی رخ نداد و حتی برخی از حوزه ها را از ساعت 9 شب بستند. متاسفانه در زمان تجمیع آرا اجازه حضور ناظران ما را ندادند. بر اساس قانون باید نرم افزار وزارت کشور مربوط به انتخابات را به ناظران ما نشان می دادند ولی از این کار امتناع کردند و اجازه بازدید از سایت را نیز تا ساعت 11 جمعه شب به نمایندگان ما ندادند و پس از آن نیز که برخی از نمایندگان ما موفق به ورود به سایت وزارت کشور شدند با این صحنه مواجه شدند که دیگر کاری از دست شان برنمی آید.

نامه محتشمی پور و موسوی لاری به دبیرشورای نگهبان - خبرگزاری فارس 3/4/88 : با توجه به اینکه ته برگ تعرفه های مصرف شده در شعب اخذ رای موجود می باشد؛ ترتیبی اتخاذ نمایید تا تمامی این تعرفه ها در اختیار کمیته ای مورد اعتماد دست اندرکاران انتخابات و نامزدها قرار گیرد سپس به نحو مقتضی فهرست اسامی رای دهندگان استخراج و با استفاده از پایگاه اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور - که دسترسی سریع به آن میسر است - تطبیق گردد؛ بدیهی است در این صورت تعداد دقیق رای دهندگانی که واجد شرایط قانونی بوده اند؛ مشخص خواهد شد و تنها پس از انجام این مرحله است که بررسی و بازشماری آرای موجود در صندوق های مورد تردید و مقایسه نتایج حاصله با مفاد فرم های 22 و 28 دارای معنا و روشن کننده حقیقت خواهد بود.

5- محمد علی ابطحی

محمدعلی ابطحی – وب نوشت ابطحی  روزنامه اعتماد 19/1/88 : در انتخابات آینده اولین باری است که مسوولان انتخابات شورای نگهبان و وزارت کشور که مسوولان اجرا و نظارت بر انتخابات هستند از یک جریان سیاسی حمایت می کنند و علاقه مند به کسی هستند که خود او رئیس جمهور است و با امکاناتی که در اختیار دارد، رقیب انتخاباتی است. در دوره های قبلی که این گونه نبود، ادعای تقلب و تخلف ذهن جامعه را مشغول کرده بود. در این دوره که بسیاری از دست اندرکاران علاوه بر وظایف شرعی، به دلیل امکاناتی که دارند، واله و شیدای رئیس جمهور هم هستند، مهم ترین چالش فعلی انتخابات، سلامت آن است.

محمد علی ابطحی - وب نوشت ابطحی2/3/88 : کمیته صیانت از آراء ضروری است. نظارت بر انتخابات مفید است اما آنچه که معجزه می‌کند و در دوران دوم خرداد هم معجزه کرد، حضور فوق‌العاده و بیش از نیاز حکومت است که تخلف‌ها و تقلب‌ها را هم در خود هضم می‌کند. تجربه نشان داده که راهی جز این، برای پیروزی وجود ندارد.

محمد علی ابطحی - وب نوشت ابطحی 22/3/88 : نگرانی ها هم هر لحظه افزایش می یابد. قطع کردن اس ام اس ها و تعطیلی و توقیف سایت ها برای امشب که باید رأی ها شمارش شود، باعث نگرانی خیلی ها است./انتهای پیام/

مجمع روحانیون مبارز باصدور اطلاعیه ای در اوج التهابات و اغتشاشات، ضمن زیر سئوال بردن انتخابات 40 میلیونی، اعلام کرد: افسوس که این فرصت از دست رفت و امروز اعتماد عمومی که مهم‌ترین سرمایه کشور و انقلاب است، لطمه دیده است و انبوهی از مردمان که بحق حرف و انتقادی دارند، از آن‌چه اعلام شده قانع نیستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد