ایمان نیوز

سیاست بین الملل - فرقه شناسی - مهدویت

ایمان نیوز

سیاست بین الملل - فرقه شناسی - مهدویت

چرا مسلمانان از غیر مسلمانان جزیه میگیرند؟

چرا مسلمانان از غیر مسلمانان جزیه میگیرند؟

علت قرار دادن جزیه این بود که چون جامعه آنان بدست مسلمانان اداره می شد و دولت اسلامی مجبور بود که حفاظت و نظم و امنیت آنها را به عهده بگیرد از این لحاظ لازم بود مالیات عادلانه ای از هر فردیکه ....

چرا مسلمانان از غیر مسلمانان جزیه میگیرند؟

سرویس اندیشه - یکی از افتخارات اسلام این است که کسی را مجبور نمی کند که به طور اکراه و اجبار پیرو این آیین گردد.چنانکه در آیه 256 سوره بقره داریم: اکراه و اجباری در انتخاب دین اسلام نیست زیرا هدایت و ضلالت از هم مشخص شده اند.

از نظر اسلام ایمانی که با زور به افراد تحمیل شود ارزش ندارد. و در تمام احکام اسلام چه ثواب و تشویق و چه مجازات و تنبیه برای اعمالی است که ارادی و از روی اختیار تمام فرد باشد.

هدف جهاد در اسلام و مبارزه در برابر تهاجم دشمن، خود بحثی جداست اما جزیه مالیات سرانه ای بود که اهل کتابی که در حیطه حکومت مسلمانان بودند در هر سال به دولت اسلامی می پرداختند و علت قرار دادن چنین مالیاتی این بود که چون جامعه آنان بدست مسلمانان اداره می شد و دولت اسلامی مجبور بود که حفاظت و نظم و امنیت آنها را به عهده بگیرد.از این لحاظ لازم بود مالیات عادلانه ای از هر فردیکه اسلام را نپذیرفته است دریافت کند و در راه تامین وسائل زندگی و حفظ جان و مال آنان مصرف نماید و همچنین آنان می توانستند با مسلمانان آزادانه مراوده و داد و ستد کنند.به این ترتیب هنگامی که جنگی با یک دشمن خارجی در می گرفت مسلمانان از آنان دفاع می کردند و آنان در جنگ شرکت نمی کردند.

شواهد زنده تاریخی در دست است که نشان می دهد مبلغ جزیه کم و در بعضی موارد ناچیز بوده است و به منظور فشار وارد کردن بر غیر مسلمانان نبوده بلکه فقط به منظور تامین آسایش و امنیت برای آنان بوده است. ازجمله:

1- هنگامیکه عبادة بن صامت فرمانروایان مصر را به دین اسلام دعوت می کرد به آنان چنین گفت:

اختیار با شما ست خواستید آیین اسلام را پس از دقت و بررسی اختیار کنید و اگر نمیخواهید مسلمان شوید جزیه بدهید و تحت فرمان حکومت اسلامی باشید و تا ما باشیم و شما باشید همه ساله رفتاری با شما خواهیم نمود که طرفین از هم خوشنود باشیم. ما با شما هم پیمان می شویم. جان و دارایی و زمین و خانه شما را حفظ می کنیم و هرکس باموال شما تجاوز کند با او می جنگیم.

2-پس از آنکه مسلمانان در نبرد با رومیان فاتح شدند و قسمتهای زیادی از شامات بدست آنان افتاد مردم حمص حاضر شدند جزیه بپردازند.سپس مسلمانان به عللی صلاح دیدند پیمانیکه بین خود و مردم مسیحی حمص بسته بودند با رضایت طرفین لغو کنند..به این خاطر سردار مسلمانان در یک مجمع عمومی به مردم حمص چنین گفت:آنچه به ما داده اید از ما پس بگیرید و ما را از هم پیمانی خود آزاد سازید.مردم حمص در پاسخ گفتند: هرگز ما از شما جدا نمی شویم.دادگستری و پرهیزکاری شماها بهتر  از رفتار رومیان است.ما حاضریم همراه نیروهای اسلامی با ارتش رومیان بجنگیم.

3-در عهد نامه خالدبن ولید با مسیحیان اطراف فرات ، چنین نوشته شده است:

این نوشته ای  است از خالدبن ولید به صلوبا(بزرگ مسیحیان) و جمعیتش. من با شما پیمان می بندم بر جزیه و دفاع، و در برابر آم شما در حمایت ما قرار دارید و مادام که از شما حمایت می کنیم ، حق گرفتن جزیه داریم و الا حقی نخواهیم داشت.این عهدنامه در سال دوازده هجری در ماه صفر نوشته شد.

جالب این است که هرگاه در حمایت کوتاهی میشد جزیه را پس میدادند(مثل مردم حمص که گفته شد) یا اصلا نمی گرفتند.

4- مقدار جزیه هایی را که پیامبر اسلام(ص) برای مسیحیان نجران تعیین نموده بود این بود که مردم آنجا سالی سه هزار حله که بهای هر حله چهل درهم بود را در دو قسط بدهند.

5-مقدار جزیه ای که پیامبر(ص) با اهل اذرح به توافق رسید  سالی صد دینار بود.بطور مسلم این رقم پولها در برابر نگهبانی و حفظ جان و مال آنها در برابر دشمنان چندان قابل توجه نبود.

و شاهد دیگر بر اینکه  جزیه برای تامین امنیت و دفاع از اهل کتاب بوده است این است که به کودکان و زنان و پیرمردان و نا توانان آنها جزیه تعلق نمی گرفت و فقط به کسانی تعلق می گرفت که توانایی حمل سلاح و جنگیدن داشتند.

اگر جهاد بر همه مسلمانان واجب نبود ( هنگام دفاع یک مرد مسلمان که توانایی دارد باید به جنگ برود)، از آنان نیز جزیه گرفته می شد زیرا جزیه یعنی جزای امنیتی که حکومت اسلامی فراهم می سازد.

در نتیجه جزیه یک نوع کمک مالی است که اهل کتاب در برابر مسئولیتی که مسلمانان به منظور تامین امنیت و جان و مال آنها به عهده می گیرند پرداخت می گردد. و در عوض، آنان از شرکت در جهاد معاف می گرددند.

برگرفته از کتاب تفسیر نمونه جلد7/

و کتاب پرسشها و پاسخهای مذهبی/ناصر مکارم شیرازی،جعفر سبحانی/جلد

وبلاگ پاسخ شبهات قرآن

علت قرار دادن جزیه این بود که چون جامعه آنان بدست مسلمانان اداره می شد و دولت اسلامی مجبور بود که حفاظت و نظم و امنیت آنها را به عهده بگیرد از این لحاظ لازم بود مالیات عادلانه ای از هر فردیکه اسلام را نپذیرفته است دریافت کند و در راه تامین وسائل زندگی و حفظ جان و مال آنان مصرف نماید.

نظرات 1 + ارسال نظر
دختران کلیکی دوشنبه 16 شهریور 1388 ساعت 06:17 ب.ظ http://www.clickwoman.blogsky.com

سلام دوست عزیز
شما را به وبلاگ دختران کلیکی دعوت می کنم
وان شا الله حداقل 1 مورد از مطالب ما برای شما سودمند ومورد توجه باشد
بسیار علاقمندیم وبلاگمان را پیوند بزنید تا دیگران را از محبت وما را از دوستی خود بی نصیب نگزارید
موفق باشید
.:مدیر وبلاگ عسل:.
عنوان :دختران کلیکی
http://www.clickwoman.blogsky.com

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد